Tungelsta/Västerhaninge förskoleområdes språk och matematikarbete
Pedagoger i enheten får kontinuerlig utbildning i matematik och språk.
Matematikutbildningen
Matematikutbildningen är utformad så att det i den ges en introduktion i hur några av de matematiska grundprinciperna kan synliggöras i barnens lek, rutinsituationer och pedagogplanerade aktiviteter.
I utbildningen får även pedagogerna prova på att arbeta med de matematiska principerna och reflektera över hur de kan synliggöra matematiken i sina miljöer på förskolan.
Språkutbildningen
Språkutbildningen består av de tre delarna LUS (LäsUtvecklingsSchema), Bornholmsmodellen och modersmål. Gemensamt för alla tre delarna är att pedagogerna får en gemensam genomgång i hur språk skapas, vilka förutsättningar vi människor behöver för att kunna utveckla språket på bästa sätt samt olika teorier i hur språkutveckling sker.
I LUS delen sker en genomgång i hur de olika stegen ser ut och hur pedagogerna kan se och utmana barnen i sin läsutveckling.
Bornholmsmodellens utbildningsdel behandlar språksamlingens struktur och vikten av upprepningen av densamma.
I modersmålsutbildningen får pedagogerna reflektera över och planera för hur de ska möta, synliggöra och ge utvecklande förutsättningar för barn med annat modersmål.
Senast uppdaterad: 7 november 2022